Mad

Det er vigtigt for børnenes trivsel, at de i løbet af dagen får noget sundt og nærende at spise, så de kan holde til en lang dag.

På Grønhøjskolen har vi en bod. Boden ligger ud til skolens store aula, hvor salget af maden foregår.

Der er muligt at bestille mad for 4 uger af gangen. Bestillingen foregår via Aula.

Boden har åbent alle dage i formiddags- og middagspausen. Derudover er boden også åben torsdag eftermiddag 13.40-13.55.

Har I spørgsmål til boden, er I velkomne til at kontakte køkkenpersonalet.

Udvalg og priser

Afd. A kan udover forudbestillingerne, købe sandwich, pizza, pizzasnegle baconruller og pølsehorn. Derudover sælges der også myslibar, riskiks, kanelknækbrød og juice.

Afd. B og C kan udover forudbestillingerne, købe det samme som Afd. A, men derudover også nudler m/bolle, gulerødder og diverse.

Alle sandwichs er med kylling og bacon eller æg og rejer. Det er grovbrød og der er altid salat og agurk i.

Der kan i afd. A og B også købes salatbar.

Salatbar:

• Lille: 10 kr. (kun salat)
  • Mellem: 15 kr. (salat og nødder)
  • Stor salat: 20 kr. (salat, nødder, kød og kartofler)

Øvrig mad:

• Pizza: 10 kr.
  • Pizzasnegle: 5 kr.
  • Flute m/kylling: 15 kr.
  • Pølsehorn: 10 kr.
  • Nudler m/ bolle: 15 kr.
  • Grovbolle: 5 kr.
  • Stor gulerod: 2 kr.
  • Riskiks: 1 kr.
  • Kanel knæk: 1 kr.
  • Frugt: 2 kr.
  • Frugtkort med 11 klip: 20 kr.

Drikkevarer:

• Æblejuice: 5 kr.
  • Appelsinjuice: 5 kr.
  • Capri sonne: 5 kr.
  • Vand: 7 kr.
  • Vand med smag: 10 kr.

I sommerperioden sælges der koldskål og fra midt november sælges der risengrød, begge dele til 10 kr.

Skulle der være evt. spørgsmål, er I velkomne til at skrive eller ringe til Britt Andersen (BA).

Skolens sundhedspolitik

Boden bliver kørt efter skolens sundhedspolitik. Der bliver ikke tilsat unødigt fedt eller sukker, og der vil altid være frugt og grønt. Det er meningen, vi skal lære de unge mennesker, hvad sundt mad og sunde madvaner er. Alt er, så vidt muligt, hjemmelavet, og det meste brød er hjemmebagt.

Det er vigtigt, alle forstår, at i et køkken er den største ressourcesluger skraldespanden. Derfor bliver der kun lige lavet mad nok - nogle gange også for lidt. Hvis I vil sikre jeres børn mad, er det vigtigt at bruge madordningen. Der er ingen grund til bekymring, der vil altid være et eller andet, eleverne kan købe, men det bliver måske ikke lige det, de havde tænkt sig.

Tips til madpakken

Ifølge Fødevarestyrelsen er der fem ingredienser i en sund madpakke:

• Brød – helst rugbrød eller fuldkornsbrød
  • Grønt – snackgrønt, salat eller pålæg
  • Pålæg – kød, æg, bælgfrugter eller ost
  • Fisk – mindst en slags fiskepålæg
  • Frugt – det friske og søde

Få flere gode råd og inspiration til en sund og varieret madpakke i Fødevarestyrelsen folder "Gi' madpakken en hånd".

Det er en god idé at lave lidt ekstra til aftensmaden – lige til at komme i madpakken. F.eks. kan du bruge rester af:

• kyllingelår
  • fiskefrikadeller