Indskolingen møder hver dag kl. 7.40-13.40. Udeskole og bevægelse er en integreret del af indskolingen. Pædagogerne har timer i 0.-4. klasse, men flest timer i de yngste klasser.
SFO/skole arbejder tæt sammen omkring de enkelte børn.
Vi har fælles traditioner f.eks. juleklippedag, fastelavn og temauger.
Vi afholder fælles forældremøder og samtaler. Derudover er det altid muligt at få en samtale i SFO, når dette ønskes.
Vi holder et forældremøde på skolen før skoleindskrivning, hvor vi snakker om 0. klasse, hvad forventer vi af hinanden, og hvad børnene skal kunne ved skolestart.
Børnehaverne er på besøg 2-3 gange inden opstart i Grønhøj Førskole.
Vi holder et møde og rundvisning for forældre til børn indmeldt i Grønhøj Førskole i slutningen af januar/begyndelsen af februar (evt. med deltagelse af skoleleder og børnehaveklasseleder).
Vi holder et overleveringsmøde med forældretilladelse.
Medarbejdere fra børnehaverne er med i Grønhøj Førskole fra marts til juli for at skabe tryghed.
Grønhøj Førskole besøger børnehaverne 1-2 gange efter opstart.
Førskolegruppen handler om trivsel, udvikling og læring.
Vi arbejder med læreplanstemaer, herunder:
- alsidig personlig udvikling
- sociale kompetencer
- sproglig udvikling
- natur og naturfænomener
- krop og bevægelse
- kulturelle udtryksformer og værdier
Medarbejdere fra børnehaverne er med i SFO'en fra marts til juli for at skabe tryghed.
Førskolegruppen besøger børnehaven eller får besøg 1-2 gange efter opstart.
Vi samarbejder med RgI om motorikforløb eller studerende fra psykomotorik skolen.
Vi holder forældresamtaler med evaluering af førskoleforløbet.
Det arbejder vi med i førskolen
- Tryghed, genkendelighed og struktur, nærvær og glæde. Nye lærer hinanden at kende.
- Respekt for hinanden; rammer, grænser, aftaler, naturen ...
- Turtagning, f.eks. vente på sin tur og stå i kø ved redskaber og ved uddeling af mapper.
- Regellege.
- Sanglege – gamle og nye.
- Sociale kompetencer: selvindsigt, kendskab til egne følelser, forståelse for andres følelser, empati …
- Finmotorik: saks, blyant, farver, tegne, male, skrive sit navn, perler, flette …
- Opmærksomhed: lytte, fortælle, sidde stille, synge …
- Kropskendskab: former, stor/lille, begreber, overbegreber …
- Grovmotorik: minihal, mooncar, skolehaven, træer, sandkasse, sanglege, boldlege, udelege, vestibulærsansen, f.eks. redskabsbane ...
- Maddage: samarbejde, hensyn, sundt at spise, indkøb, madlavning, borddækning, oprydning, finmotorik, ansvar, overblik …
- Sundhed: bevægelse, hygiejne, kost, søvn, frisk luft, glæde …
- Hvor kommer tingene fra, f.eks. det vi spiser, materialer …
- Dyr: hvor lever de, hvordan passes de. F.eks. gæt et dyr, børn fortæller om deres egne dyr …
- Natur og naturfænomener: træer, blade, dyr (krible-krable), vejret. F.eks undervisningsskoven
- Trafik: hvordan begår man sig i trafikken
- Kultur: samværsformer, traditioner, andre levemåder ...
I Grønhøj Førskole
Samarbejde med Knejsted - besøg hver mandag begyndelsen af maj-juli, ca. 2 gange i Knejsted, resten her. Børnene skal have kendskab til hinanden/deres kommende klassekammerater.
Besøger biblioteket (også med Knejsted).
Besøg i 0. klasse.
Sammen med 0. klasse
Kom og leg-dag i maj sammen med alle indskrevne i kommende 0. klasse.
Forældrebesøg i juni
Overlevering fra førskolegruppe til 0. klasse (SFO medarbejdere og børnehaveklasseledere). Foregår primært via den SFO-pædagog, som følger med i 0. klasse.
En SFO-pædagog fra Grønhøj Førskole følger med i 0. klasse og så vidt muligt med videre i 1.-3. klasse for at skabe tryghed og sammenhæng.
Børnene følges til SFO, bus til Knejsted og evt. bus hjem den første tid.
Vi afholder:
- Forældremøde
- Forældrearrangementer
- Skole/hjem - besøg/samtaler
- Forældresamtaler i foråret