Grønhøjskolens specialafdeling
Læs om specialafdelingens undervisningstilbud, pædagogik og SFO-ordning.
De elever der visiteres til Grønhøjskolens specialafdeling, Afdeling T, har ofte forskellige udfordringer, som kan være relateret til diagnoser, indlæringsvanskeligheder eller socioemotionelle udfordringer. Vi tager imod elever fra 0.–9. kl.
Det overordnede mål med et specialtilbud, er altid tilbagevenden til almenklassen.
Elever i specialtilbud er visiteret af deres distriktsskole efter de principper der er vedtaget politisk herfor. Nye elever bliver placeret i Afdeling T af Randers Kommunes specialpædagogiske team.
Afdeling T har et udvidet forældresamarbejde. Det betyder at skole og hjem taler sammen ofte, for at vi kan have et godt samarbejde om og med jeres barn. Som udgangspunkt kommunikerer vi på AULA.
I Afdeling T bygger vores pædagogik på Low arousal-principper. Det betyder, at vi som voksne har ansvaret for at tilpasse os barnet og skabe et trygt og udviklende miljø. Konkret betyder det:
- Personalet støtter barnet uden at forvente noget igen, altid med fokus på, hvad der stabiliserer og udvikler barnet bedst.
- Vi møder barnet i dets egen forståelsesverden og tilpasser krav og forventninger, så læring og udvikling kan ske på de bedst mulige vilkår.
- De voksne har ansvaret for at tilpasse sig barnets behov for at skabe optimale betingelser for udvikling.
Undervisningen i Afdeling T er tilrettelagt, så hver elev bliver passende udfordret i forskellige fag. Om formiddagen fokuserer vi på fag, der kræver koncentration, og om eftermiddagen arbejder vi med mere kropslige aktiviteter. Vi lægger vægt på en balance mellem visuel støtte og lav stimuli, og skolen har en rolig atmosfære med forudsigelige dage, hvor hvert barn bliver mødt på sine behov.
Vi arbejder også med at styrke barnets selvbestemmelse og selvstændighed, så de bliver bedre rustet til livet. I udskolingen er der fokus på praktikforløb, så eleverne kan træffe informerede valg om fremtidig uddannelse eller arbejde.
Ridning er en fast del af vores tilbud til eleverne i Afdeling T. Hver uge har alle elever mulighed for at deltage i ridning på et privat ridecenter i Tørring, som sørger for, at alt foregår i professionelle rammer. Udover at være sjovt og lærerigt, hjælper ridning med at regulere følelser, nervesystem og adfærd gennem samarbejdet mellem dyr og menneske.
Vi har også skolehunden Sofus, som ofte er til stede i TUP. Sofus er altid nysgerrig og glad for at være sammen med børnene. Han elsker at blive læst højt for, og han møder eleverne med stor tålmodighed og venlighed.
En ekstra fordel ved at have dyr som en del af vores pædagogik er, at det kan motivere elever, der har svært ved at komme i skole, til at møde op. Vi har haft gode resultater med at hjælpe elever, der kæmper med skolevægring, tilbage til skolen ved at tilbyde dem muligheden for at omgås dyr.
TIM 1
Gruppen består af børn i alderen 6-11 år. I TIM1 arbejder vi med en tryg, forudsigelig og genkendelig struktur. Hver dag begynder med en gennemgang af skoledagen, hvilket illustreres med både ord og piktogrammer.
TIM 2
Gruppen består af børn i alderen 10-13 år. Hver morgen skriver vi dagens program på tavlen og gennemgår det sammen på klassen, hvor vi også snakker om dagens navn, dato, årstal og årstid. Efter denne gennemgang går vi i gang med dagens faglige program.
TUP 1
Gruppen er for de næstældste elever, typisk i alderen 13-14 år. Vi har faste punkter i vores skoleskema som - læsebånd, weekendrunde mandag og fredag, samt gennemgang af dagen. Vi synliggør dagligt dagens program på en whiteboardtavle.
TUP 2
Gruppen er for de ældste elever, typisk 14-16 år. Skoledagen er struktureret på samme måde som i TUP1 så eleverne møder en genkendelig skoledag. Ud over de normale skoleaktiviteter og fag er der et stort fokus på afklaring af muligheder efter folkeskolen i denne gruppe. Der arbejdet med en høj grad af praktikker.
Vi har et godt samarbejde med lokale virksomheder og gør gerne en ekstra indsats for, at finde den rigtige uddannelsesvej for den enkelte elev. og selvhjulpen hed. Særligt det at kunne transportere sig selv
Afdeling T ligger på 2 matrikler. TIM modtager undervisning i nogle dejlige pavilloner ved Tørring rideskole, tæt på hestene og naturen.
Den unikke placering med højt til himlen og kort afstand til fjord og natur gør placeringen ideel til at understøtte et roligt skoleliv med gode skoleerfaringer.
Afdeling T’s special SFO er ligeledes placeret i lokalerne ved Tørring rideskole.
TUP er placeret på Grønhøjskolen i en fløj for sig selv, men tæt nok på almenskolen til, at der er en naturlig mulighed for at prøve sig selv af her - når tiden er rigtig til det.
Herudover har alle elever adgang til samme faglokaler som almenskolen og tilbydes derfor den fulde fagrække i lokaler, der er beregnet til dette.
Vi laver handleplaner for den enkelte elev. Der opstilles faglige, personlige og sociale læringsmål, som der følges op på løbende via elevsamtaler og i meddelelsesbogen på Min Uddannelse.
Vi arbejder med handleplanerne 2 gange om året for at følge op på elevens udvikling.
I henhold til folkeskoleloven har børn i afd. T ret til på skoledage at modtage befordring af kommunen. Vi arbejder altid hen imod så stor grad af selvhjulpenhed som muligt, hvorfor vi har et mål om, at alle elever, skal lære at transportere sig selv.
En anden mulighed er, at forældrene selv transporterer deres barn, hvorefter forældrene kan søge befordringsgodtgørelse.
Der er ligeledes transport til og fra vores special SFO på skoledage. Befordring til og fra SFO i skoleferier kræver, at barnet har en §41 bevilling.
Hvis der er behov for befordring til og fra SFO i skoleferier skal der bevilliges befordring af sagsbehandler.
Der er mulighed for at blive tilmeldt SFO for alle elever i specialafdelingen. SFO har åbent alle hverdage 6.30-17.00.
Herudover er der i skolernes ferieperioder åbent 6.30-17.00 bortset fra:
- Fredagen efter Kr. Himmelfartsdag,
- Dagene fra og med den 24. december til og med 1. januar
- Grundlovsdag 5. juni
- uge 29 og 30
SFO'ens overordnede pædagogiske mål er at styrke børnenes selvværd og udvikle deres sociale kompetencer. Børnene skal opleve tryghed og frirum til at udvikle sig gennem leg og aktiviteter i samspil med andre. Vi lægger vægt på, at der er plads til leg, fordybelse og læring, oplevelser og etablering af sociale relationer og venskaber på tværs af alder.
Der kan findes yderligere information om SFO-muligheder på Randers Kommunes hjemmeside.