Værdigrundlag

Et trygt sted at være - et godt sted at lære

Grønhøjskolen er skolen for alle, hvor den enkeltes udvikling og læring inden for fællesskabets rammer er i centrum.

Grundlaget for skolens virke er arbejdsglæde, tryghed og trivsel.

Skolen, forældrene og eleverne samarbejder ansvarligt omkring skolegangen og læringen.

Lærerne tilrettelægger i samarbejde undervisningen på et højt fagligt niveau, så der er udfordringer til alle.

Arbejdsglæder, tryghed og trivsel er, at:

  • der er en venlig og imødekommende omgangsform.
  • elever, lærere og forældre trygt kan henvende sig til ledelsen.
  • være åben og ærlig og turde stille krav til hinanden.
  • vise hinanden respekt og tillid.
  • opleve accept og føle selvværd.
  • have medindflydelse.
  • føle, at man udvikler sig og får gode resultater.

Ansvarlighed er, at:

  • møde til tiden.
  • være velforberedt til timerne og aflevere opgaver til tiden.
  • skolens undervisning prioriteres højere end fritidsarbejde.
  • eleven er medansvarlig for egen læring.
  • udvise medmenneskelighed og ikke mobbe.
  • læreren drager omsorg for den enkelte elev fagligt og socialt.
  • forældrene drager omsorg for barnet og støtter skolens forventninger og krav.
  • uansvarlighed har konsekvenser.

Højt fagligt niveau nås ved, at:

  • udfordringerne tilpasses, så eleverne hele tiden udvikler sig optimalt.
  • skolen tidligt lærer eleverne at læse med forståelse.
  • arbejde med forskellige arbejdsformer og relevante materialer.
  • stille krav til eleverne.
  • der hele tiden kvalitetsudvikles med hensyn til lærerroller, undervisningsmaterialer, undervisningsmetoder, informationsteknologi m.m.

Skolen forventer, at:

  • du viser interesse for dit barns skole og skolens liv.
  • du henvender dig til skolen, hvis du har spørgsmål til dit barns skolegang.
  • dit barn møder til tiden, udhvilet, mæt og fornuftigt påklædt.
  • dit barn medbringer en god madpakke.
  • du ser i skoletasken og føler medansvar for penalhus, kontaktbog samt tjekker for sedler m.m.
  • du grundigt overvejer enhver fritagelse fra skolen.
  • dit barn har en god opførsel og viser hensyn til kammeraterne.
  • dit barn arbejder med de stillede hjemmeopgaver.
  • du taler med dit barn om skoledagen i dag og i morgen.